Salam ukuwah......
Dengan berkat dari Allah dan solat sunat taubah,hajat dan doha yang di buat sebelum menulis tulisan seterusnya ini, hamba harap di beri nya hamba kekuatan untuk menulisdan memberi agar ilmu ini mudah untuk semuanya memahaminya.
Baik kita teruskan dengan tolak atau garis sempadan yang menjadikan seseorang itu beriman atau tidak,
Dalil..hadis yang di riwayatkan oleh sayidina umar ibnu khattab:
“satu hari sedang kami mengelilingi rasulullah di dalam masjid telah masuk seorang lelaki yang segak, berpakaian putih bersih tanpa debu sedikit pun,seakan-akan dia datang dari tempat yang dekat,tapi tiada seorang pun di kalangan kami yang mengenalinya. Lelaki itu terus duduk betul-betul di hadapan rasulullah, sehingga lututnya bertemu dengan lutut rasulullah. Lelaki itu kemudian bersuara,”khabarkan padaku apa itu islam? Rasulullah terus menjawab,islam ialah engkau mengucapkan “lailahahilaAllah”kemudian enkau sembahyang, puasa, zakat, dan menunaikan haji.,benar, jawab lelaki itu.kami semua hairan, dia bertanya dia juga yang membenarkan.kemuadian dia bertanya lagi,khabarkan kepada ku apa itu iman? Rasulullah pun menjawab,iman ialah engkau percayakan Allah, malaikat,kitab-kitab,nabi-nabi,hari kiamat dan qadha dan qadar dari Allah,benar jawab lelaki itu,di bertanya lagi,khabarkan padaku apa itu ihsan?,rasulullah berkata,ihsan ialah engkau menyembah Allah seakan-akan engkau melihatnya,yakin lah engkau bahawa Allah melihat engkau,benar,jawab lelaki itu,tanyanya lagi, bilakan hari kiamat akan berlaku, rasulullah menjawab,orang yang bertanya tentu lebih mengetahui,lelaki itu bertanya pula,apakah tanda-tanda hari kiamat sudah hampir?, rasulullah menjawab, ketika hamba-hamba melahirkan tuan dan orang-orang berjalan tanpa kasut, dan pengembala-pengembala kambing telah berjaya mendirikan bangunan yang tinggi dan cantik. Benar jawab lelaki itu yang kemudian bangun dan berjalan keluar. Kami lihat dia begitu cepat hilang dari pandangan. Dalam kami kehairanan, rasulullah bertanya, tahukan kamu siapa lelaki itu? Aku menjawab,Allah dan Rasulnya yang lebih mengetahui. Rasulullah akhirnya memberitahu, itulah jibrail, datang mengajar kamu tentang agama kamu. ”
Dialog di atas ini dapat kita jelaskan sempadan bagi seorang itu islam atau tidak itu pada kalimah:
“lailahailAllahMuhamaduRasulullahh”
“tiada tuhan yang berhak di sembah melainkan Allah,Nabi Muhammad pesuruh Allah ”
Apabila seorang itu mengucapkan kalimah syahadah jadilah ia islam, dan belum boleh dikatakn ia beriman lagi walaupun dia sembahyang,berpuasa,zakat,haji dan ibadah lain.kerna ini sendiri telah Allah firmankannya:
di firmankan sendiri oleh Allah
“orang arab badwi itu berkata, kami telah beriman,katakanlah pada mereka,kamu belum beriman,tapi kamu katakanlah,kami telah tunduk (islam)”kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu. Dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasulnya. Dia tidak akan mengurangi sedikit pun pada(pahala)amalanmu, sesungguhnya Allah maha pengampun lagi maha penyayang.”
Al-hujurat ayat 14
Ayat ini telah Allah “wahyukan” kepada rasulnya setelah datang beberapa arab badwi mengatakan kami telah beriman, hanya kerna telah mengucapkan,”lailahailaAllah”dan melakukan amalan-amalan yang di perintahkan Allah, jadi saya simpulkan bahawa,
Pertama itu,seseorang yang islam itu belum tentu beriman, tetapi yang beriman itu sudah pasti dan tentu islam.
Keduanya itu, islam boleh kita kenal dengan amalan-amlan lahiriah,tetapi iman itu adalah amalan hati(batin).
Dalil lain yang boleh hamba beri tentang ciri-ciri iman, firman nya:
“sesungguhnya orang yang beriman, hanyalah orang-oarang yang beriman kepada Allah dan rasulnya,kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar”
-Al-hujurat: 15.
Jadi untuk menjadi orang beriman itu, ucapan “lailahailAllah” itu mistilah kita pelajari maksudnya,juga tuntutannya,kemudian jika sudah difahami,maknanya,diyakini tanpa ragu-ragu dan dihayati itu kemudian di buktikan dengan amalan perbuatan.
Keraguan kita tentang ucapan kalimah syahadah sama ada maksud kalimah atau lain-lain rukun itu bisa terbit dalam empat bentuk:
Pertama itu ia jahil dengan tidak tahu satu atau tak tahu langsung tentang rukun iman dan
persoalan tentang iman.
Kedua itu ia syak iaitu keyakinannya ada iaitu 50%, diamping itu keraguannya juga 50%
ketiga itu di sebut “zan” yang mana keyakinan nya lebih tinggi iaitu 75%,tapi ada terselit juga
keraguan terbit dalam dirinya sebanyak 25%.
Keempat itu di sebut ‘waham” yang mana ia terbalik juga berlawanan dari “zan” itu kerna ia punyai keyakinan yang tipis iaitu 25% dan keraguannya tinggi sebanyak 75%.
Bisa bila persoalan dan keimanan kita itu ada terselit juga keimanan itu di celahi perasaan jahil,syak,zan,waham, kita tak bisa lagi di katakan beriman, kerna di ucap kita kalimah syahdah itu juga kalimah tauhid itu sebanyak 100% keyakinan, juga dengan tanpa di celahi juga terselit akan wujud keraguan dalam hati nuraninya oleh mana-mana satu dari empat keraguan yang hamba terangkan itu barulah kita bisa di katakan telah beriman. MasyaAllah,semoga hati kita tak terujud perasaan ragu-ragu itu,jadi marilah kita muhasabah diri, dan orang yang bergini saja lah yang akan sanggup mengerjakan segala suruhan Allah dan tinggalkan segala larangan Allah, dengan kata lain hitam dan putih suruhannya,maka hitam dan putih lah kita ikut,tanpa perasan bantah,juga penentangan kerna keimanan itu telah meresap dalam hati nurani kita.
Bila di sebut membuat segala suruhan dan meninggalkan segala larangnnya itu nampak mudah di sebut dan di ucapkan,tapi perlu hamba igatkan diri dan sahabat bahawa perlaksanaannya belum tentu semudah sebuatan, belum tentu iman itu dengan senang di perolehi, kerna melakukannya itu hanya mungkin ada pada kita yang ucapan dua kalimah syahadah itu di fahaminya dengan keyakinan yang bersungguh-sungguh dan tuntutan syahadah itu di dihayati dan di laksanankan sepenuhnya. Tuntutan kalimah syahdah itu bisa saya rigkaskan iaitu:
Pertama itu pengabdian hidup dan diri itu hanya pada Allah,juga segala amalan juga perbuatan sehariannya kecil atau besar ,penting atau tidak itu semuanya dan segalanya itu di lakukan untuk di jadikan ibadah pada Allah dengan penuhi pula lima syarat ini,
Pertama itu niat mistilah betul(kerna Allah)
kedua itu segala perlaksanaan juga perbuatan itu misti betul dan mengikut syariat islam.
Ketiga itu pekara yang kita lakukan itu mistilah sah dan juga elok tanpa ada subahat,haram dan maksiat menurut islam.
Keempat itu natijah kita itu misti betul dan hanya kerna Allah, dan bukan kerna pekara atau benda lain.
Kelima itu, melakukan sesuatu itu, kita tidak meninggalkan pekara asas seperti sembahyang juga puasa dan lain-lain.
Seterusnya, yang kedua itu tiada yang di redhai, disembahi sebagai tuhan itu melainkan Allah.
Ketiga itu tiada yang bisa ditakuti itu selain dari Allah.
Keempat itu tiada lain yang l di cintai itu lebih dari mencintai Allah.
Kelima itu tiada tempat menyembah diri itu melainkan pada Allah.
Setelah segala tuntutan yang di sebut hamba itu telah kita penuhi dan telah kita hayati dan tuntutan itu juga telah kita tunaikan dengan penuh keyakinan juga penuh bersungguh-sungguh barulah bisa kita menjawab sabda Rasululluah S.A.W. iaitu:
“siapa yang mengucapkan “lailahailaAllah, masuk syurga”.
Jaminan syurga yang telah Rasulullah berikan pada yang mengucapkannya itu mistilah dengan keyakinan yang waja dan tinggi, jiwa yang takwa,juga sunguh-sungguh menunaikan semua tuntutan-tuntutan yang terdapat dalam ucapannya syahdah itu,
Dalil lain pula Rasulullah bersabda:
“seseorang yang mengucapkan kalimah “lailahailaAllah” akan memberi banyak faedah pada orang ramai kalau dia tunaikan haknya. Sahabat-sahabat bertanya,
“apakah hak kalimah itu, ya Rasulullah?” jawab baginda,“menegakkan “ambrubalmakrufwanahyianilmungkar”(menegakkan pekara yang baik dan mencegah pekara yang mungkar)”
Sesungguhnya itu juga kalimah syahdah itu menjadi syarat wajib islam dan iman nya seseorang itu punyai satu erti dan makna yang meluas, kerna ketinggian iman seseorang itu adalah bergantung kepada setinggi mana keyakinan dalam hati serta sebanyak mana di tunaikan tuntutannya., jadi semakin tinggi keyakinan dan tuntutannya yang kita tunaikan, maka tinggilah imannya.sebaliknya jika kurang keyakinanya dan hanya sedikit tuntutanya di tunaikan,maka rendahlah imannya.
Sedikit penambahan dari hadis yang mengucapkan kalimah syahdah itu masuk syurga,’kerna ramai orang kita ambil hadis ini dengan amalkan kefahaman mereka sekadar cukup sahaja mengucapkan kalimah syahdah itu tanpa perlu untuk dia solat dan melakukan ibadah lain,mudah sangat macam itu, di sini perlu kita tahu,hadis itu di ucapkan dan di riwayatkan oleh Rasulullah ketika sebelum penghijrahan dan juga pada masa itu juga segala hokum islam seperti minum arak itu belum lagi diturunkan oleh Allah.waktu dan ketika itu masih di mekah.oleh itu pada zaman itu sesiapa yang mengucapkan kalimah syahdah akan masuk syuga walaupaun ketika itu dia mati ketika mabuk minum arak,kerana belum lagi di turunkan Allah hokum itu.
Di tulisan seterusnya akan hamba cuba huraikan pulak kepentingan iman. Jadi nantikan lah.
Sekian untuk kali ini.
No comments:
Post a Comment